Kia e-Niro jest produkowanym od 2016 roku subkompaktowym crossoverem, który aspiruje do miana auta elektrycznego dla przeciętnego kierowcy. Obok siostrzanego Hyundaia Kona Electric jest jednym z pierwszych aut elektrycznych, które mają szanse na osiągnięcie tego statusu.
Z każdym miesiącem postęp technologiczny sprawia, że pojazdy elektryczne stają się bardziej atrakcyjne. E-Niro to pięciodrzwiowe auto rodzinne, które za cenę spalinówki dobrej klasy, oferuje wydajność, zasięg i czasy ładowania, akceptowalne dla przeciętnego kierowcy.
Przynależność do rodziny Hyundaia sprawia, że Kia e-Niro jest konstrukcyjnie podobna do wypuszczonej w 2018 Kony Electric. Na jej układ napędowy składa się silnik o mocy 201 KM, który napędza przednie koła i zasilany jest akumulatorem o pojemności 64 kWh. Pozwala on na osiągnięcie zasięgu 265 do 565 km.
Wewnątrz auto jest bardzo podobne do innych modeli Niro. Oznacza to funkcjonalną, lecz prostą deskę rozdzielczą, elegancki system informacyjno-rozrywkowy i wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób. Za kierownicą znajduje się para łopatek, które kontrolują siłę rekuperacji energii hamowania. W miejsce gałki zmiany biegów, w konsoli środkowej, znalazło się obrotowe pokrętło.
Pokaźny, 451-litrowy bagażnik jest większy niż w Nissanie Qashqai, a pod jego podłogą znajduje się skrytka do przechowywania kabli do ładowania.
Cena od
Bateria
Zasięg
Ładowanie AC
168087 zł
64 kWh
265 – 565 km
Typ 2
Cena i dostępność
Cena od [1]
168087 zł
Dostępność
W produkcji
[1]Cena w PLN wraz z podatkiem VAT
Zasięg
Zasięg rzeczywisty
265 – 565 km
Miasto – pogoda chłodna
375 km
Trasa – pogoda chłodna
265 km
Średnio – pogoda chłodna
320 km
Miasto – pogoda ciepła
565 km
Trasa – pogoda ciepła
345 km
Średnio – pogoda ciepła
435 km
Zasięg NEDC
455 km
Zasięg WLTP
Zużycie energii NEDC
14,1 kWh/100km
Zużycie energii WLTP
Zużycie energii = kalkulowane na podstawie zużycia energii zmagazynowanej w baterii przez pojazd dla celów napędu i zasilania systemów pokładowych. Pogoda chłodna: najgorszy wynik przy zewnętrznej temperaturze -10°C i użyciu ogrzewania. Pogoda ciepła: najlepszy wynik przy temperaturze zewnętrznej 23°C bez włączonej klimatyzacji. Rzeczywisty zasięg będzie zależał od prędkości, stylu jazdy pogody i warunków drogowych.
Osiągi
Przyspieszenie (0-100 km/h)
7,8 sec
Prędkość maksymalna
167 km/h
Zasięg elektryczny
375 km
Moc łączna
150 kW (204 HP)
Moment obrotowy
395 Nm
Oś napędu
Przednia
Bateria i ładowanie
Pojemność baterii
64 kWh
Gniazdo ładowania AC
Typ 2
Położenie gniazda ładowania AC
Przód, po środku
Maksymlna moc ładowania AC
7,2 kW AC
Szybkość ładowania AC
36 km/h
Gniazdo ładowania DC
CCS
Położenie gniazda ładowania DC
Przód, po środku
Maksymalna moc ładowania DC
77 kW DC
Szybkość ładownia DC
350 km/h
Ładowanie AC w domu
Ładowanie jest możliwe z gniazda naściennego, przy zastosowaniu ładowarki przenośnej EVSE lub za pomocą stacjonarnej stacji ładującej. Szybkość ładowania AC zależy od mocy przetwornicy wbudowanej wewnątrz samochodu, pojemności baterii oraz parametrów dostarczonego prądu. Poniższa tabela pokazuje możliwe opcje ładowania poprzez gniazdo AC. Każdy wiersz pokazuje, jak szybko można naładować akumulator od 0 do 100%.
Gniazdo ładowania AC: Typ 2 (IEC 62196/Mennekes)
Podstawowa ładowarka pokładowa
Parametry punktu
Parametry prądu ładowania
Moc ładowania
Czas
Szybkość ładowania
Naścienne (2,3 kW)
230V / 1x10A
2,3 kW
32h45m
11 km/h
1-faza 16A (3.7 kW)
230V / 1x16A
3,7 kW
20h30m
18 km/h
1-faza 32A (7.4 kW)
230V / 1x31A
7,2 kW †
10h30m
36 km/h
3-fazy 16A (11 kW)
230V / 1x16A
3,7 kW †
20h30m
18 km/h
3-fazy 32A (22 kW)
230V / 1x31A
7,2 kW †
10h30m
36 km/h
Opcjonalna ładowarka pokładowa 11 kW
Parametry punktu
Parametry prądu ładowania
Moc ładowania
Czas
Szybkość ładowania
Naścienne (2,3 kW)
230V / 1x10A
2,3 kW
32h45m
11 km/h
1-faza 16A (3.7 kW)
230V / 1x16A
3,7 kW
20h30m
18 km/h
1-faza 32A (7.4 kW)
230V / 1x32A
7,4 kW
10h15m
37 km/h
3-fazy 16A (11 kW)
400V / 3x16A
11 kW
7 hours
54 km/h
3-fazy 32A (22 kW)
400V / 3x16A
11 kW †
7 hours
54 km/h
[†]Moc ładowania ograniczona parametrami przetwornicy wewnątrz samochodu
Ładowanie DC w podróży
Dzięki możliwości naładowania baterii samochodu w czasie 30-60 minut szybkie ładowanie DC umożliwia dłuższe podróże. W tym trybie moc ładowania znacznie spadnie po osiągnięciu 80% napełnienia baterii. W chwili rozpoczęcia ładowania samochód rzadko rozładowany będzie zarazem poniżej 10%. Dlatego wszystkie podane dane dotyczą ładowania od 10 – 80% pojemności baterii. Czas szybkiego ładowania EV zależy od zastosowanej ładowarki i maksymalnej mocy ładowania, jaką może zaakceptować samochód.
Punkt ładownia: Moc punktu ładowania
Moc maksymalna: maksymalna moc ładowania DC akceptowana przez pojazd
Czas: czas potrzebny do naładowania od 10% do 80%
Szybkość ładowania: średnia prędkość ładowania w sesji od 10% do 80%
[†]Moc ładowania ograniczona parametrami samochodu
Elektryczny, kompaktowy crossover Peugeot e-2008 zapewnia zero-emisyjną jazdę w samochodzie o konwencjonalnym charakterze. Biorąc pod uwagę ceny spalinowych wersji, e-2008 posiada stosunkowo wysoką wartość w porównaniu z rywalami.
Peugeot e-208 jest małym lecz zaawansowanym technicznie samochodem elektrycznym o energicznym i młodzieżowym charakterze. Do dobrych wiadomości można zaliczyć bardzo konkurencyjną cenę, która kwalifikuje to auto do programu wsparcia zakupu…
Pełna charakteru Honda e ma potencjał, aby naprawdę wyróżniać się w morzu małych pojazdów elektrycznych. Na tle konkurencji góruje stylistyką, wygodnym wnętrzem i mnóstwem uroku. Jest fajna, egalitarna i przekonująca…
Elektryczna Corsa naszpikowana jest rozwiązaniami technicznymi, zarezerwowanymi dotychczas dla modeli z wyższej półki. Spory zasięg i cena, która kwalifikuje to auto do programu wsparcia zakupu samochodów elektrycznych pozwalają wróżyć mu…
Następca pierwszej generacji Nissana Leaf wszedł na rynki europejskie w lutym 2018. Nissan Leaf e+ to dokładnie to co mówi nazwa. Liść, lecz z większym akumulatorem i większym zasięgiem. Poza…
Audi ugruntowało już swoją pozycję na rynku SUV-ów, a jego e-tron jest udanym krokiem w kierunku generacji aut elektrycznych. Dzięki elektrycznemu układowi napędowemu e-tron jest bardziej wyrafinowany, wygodniejszy i bardziej…
Taycan zadebiutował w najwyższych wersjach Turbo oraz Turbo S z cenami rzędu 650 tysięcy złotych. Znacznie tańszy wariant 4S dołączył do oferty nieco później. Mimo niższej ceny nadal imponuje osiągami.
Dominujący nad konkurencją zasięgiem i praktyczny model 3 Tesli wyposażono w dwa potężne silniki elektryczne, po jednym na każdą oś. Dzięki nim auto przyspiesza do setki z zawrotną szybkością, w…