Ponieważ bateria samochodu elektrycznego przyjmuje jedynie prąd stały jego bezpośrednie dostarczanie daje znacznie lepsze efekty niż ładowanie prądem przemiennym AC (ang. Alternating Current). Ładowarki prądu stałego czyli w skrócie DC (ang. Direct Current) są jednak drogie i masywne, stąd ich zastosowanie zawężone jest najczęściej do ekspresowego uzupełniania poziomu energii w miejscach publicznych. Spotkamy je przy centrach handlowych, przy konwencjonalnych stacjach paliw lub na MOPach. Większość aut elektrycznych umożliwia ładowanie zarówno prądem stałym jak i przemiennym. Poniżej odpowiemy jak naładować auto elektryczne w domu, miejscu publicznym jak i w długiej podróży.
Dla poszczególnych sposobów ładowania stosowane jest w angielskim określenie “mode”, które tłumaczy się bezpośrednio jako “tryb” stąd też w tekście zdarza się, że te terminy stosujemy zamiennie.
W tym wariancie samochód podłączony jest do zwykłego, uniwersalnego gniazda zasilającego. Potrzebna jest w tym celu ładowarka przenośna typu EVSE która dostarcza do samochodu prądu przemiennego. Z pozoru może ona przypominać zwykły kabel lecz każda posiada zaawansowane zabezpieczenia elektryczne oraz moduł komunikacyjny. Dzięki nim ładowanie jest bezpieczne zarówno dla samochodu, budynku wraz z jego instalacją elektryczną jak i ludzi. Takie ładowarki, choć stosunkowo tanie, wyposażone są często zaawansowane funkcje, takie jak regulacja mocy czy możliwość zaplanowania opóźnionego startu.
Dzięki specjalnym otworom w obudowie wiele z dostępnych na rynku urządzeń tego typu przytwierdzić można, na stałe lub tymczasowo do ściany. Szczególnie siłowe wersje takich ładowarek są poszukiwane i lubiane przez kierowców samochodów elektrycznych, gdyż nie wymagają montażu przez elektryka, zapewniając zarazem elastyczność i wysoką moc ładowania.
Poniżej prezentujemy kilka spośród ładowarek tego typu:
Popularnym sposobem ładowania samochodu w domu jest naścienna ładowarka typu wallbox. Ładowarka taka na stałe przytwierdzona jest do ściany lub do specjalnie przygotowanego słupka. Dostarcza do samochodu prądu przemiennego za pomocą wyprowadzonego z niej na stałe kabla lub specjalnego wymiennego przewodu. Urządzenie takie może być zasilane prądem jednofazowym lub trójfazowym. W jego wnętrzu kryją się zabezpieczenia elektryczne i moduł komunikacyjny, które wspólnie zapewniają maksymalny poziom bezpieczeństwa. Występują one również w formie słupków ładowania.
Najprostsze ładowarki tego typu pozbawione są dodatkowych funkcji i ich praca rozpoczyna się automatycznie. Bardziej zaawansowane rejestrują historię ładowania, pozwalają na komunikację zdalną poprzez modem lub WiFi (WLAN), zaprogramowanie opóźnionego startu i oferują zabezpieczenie przed niepowołanym użyciem za pomocą kart RFID.
Kilka z takich stacji ładowania prezentujemy poniżej:
Stacje pracujące w trybie 3 to także popularny element infrastruktury miejskiej, parkingów hotelowych, hal garażowych na osiedlach mieszkaniowych i w obiektach biurowych. Sprawdzają się doskonale wszędzie tam gdzie samochód może pozostać podłączony przez kilka do kilkunastu godzin.
Przeczytaj więcej na temat kluczowych elementów publicznej stacji ładowania oraz standardów złącz ładowania AC.
Ładowanie ekspresowe prądem stałym o mocy 50-300 kW umożliwi naładowanie większości samochodów w czasie około 30 minut. Pozwala to na zastosowanie tego typu stacji ładowania na konwencjonalnych stacjach paliw, przy trasach szybkiego ruchu oraz MOP. Często spotkamy jest także przy centrach handlowych. Ze względu na pokaźne rozmiary, dużą wagę, wysoki koszt zakupu i eksploatacji nie nadają się do użytku domowego.
Dowiedz się więcej o standardach ładowania prądem stałym.