W samochodach elektrycznych stosowane są rozmaite standardy wtyczek. Niektóre umożliwiają ładowanie prądem przemiennym, inne stałym, a niektóre jednym i drugim. Poniższy artykuł wyjaśnia, jakie rozróżniamy złącza do ładowania prądem stałym (DC).
Bezpośrednie ładowanie samochodów elektrycznych prądem stałym daje nieporównywalnie lepsze efekty niż ładowanie prądem przemiennym. Dlatego większość nowych pojazdów wyposażonych jest w gniazda DC, umożliwiające korzystanie z ładowarek wykorzystujących prąd stały. W zależności od marki i modelu pojazdu, a nawet rynku, na który ma on trafić, stosowane są różnorodne złącza. Poniżej dokonaliśmy ich przeglądu.
Gniazda i wtyczki stosowane w ładowaniu prądem stałym (DC)
Wyróżniamy dzisiaj 5 głównych typów złączy DC powszechnie stosowanych w samochodach elektrycznych:
- Typ CSS COMBO 1 – rozszerzona wersja standardu typu 1. Umożliwia korzystanie z ładowarek o mocy do 125 kW. Napięcie wynosi 600 V, a natężenie do 200 A.
- Typ CSS COMBO 2 – rozszerzona wersja złącza typu 2. Ładuje z mocą aż do 350 kW. Napięcie wynosi do 1000 V, a natężenie do 500 A.
- CHAdeMO –– ładowanie o mocy do 62,5 kW, napięcie wynosi 500 V, a natężenie 120 A.
- Tesla Charging Connector –– jak sama nazwa wskazuje, złącze występujące w samochodach Tesli. Moc ładowania do 48 kW, napięcie wynosi 480 V, natomiast natężenie to 100 A.
Co jeszcze warto wiedzieć o złączach DC?
Z powyższego paragrafu widać wyraźnie, że różnorodność powszechnie wykorzystywanych złączy DC jest całkiem duża. Wybór jest w każdym razie o wiele większy niż w przypadku ładowania prądem przemiennym (AC). Każde złącze ma swoją specyfikę oraz zasięg występowania. Poniższa lista zawiera najważniejsze informacje na temat stosowanych dzisiaj złączy DC:
- Standardem w Europie jest dzisiaj rozszerzona wersja złącza typu 2, czyli CSS Combo 2, natomiast w USA standardem jest rozszerzenie typu 1 –– CSS Combo 1.
- CSS Combo 2 różni się od standardowego typu 2 obecnością 2 dodatkowych pinów zapewniających szybsze ładowanie.
- Ładowarki przy europejskich autostradach najczęściej są dostosowane do gniazd typu CSS COMBO 2.
- Złącze typu 4 rzadko jest określane w ten sposób. Częściej stosuje się określenie CHAdeMO, o jest skrótem od charge de move.
- Złącze CHAdeMO początkowo było wykorzystywane tylko w samochodach przeznaczonych na rynek azjatycki. Z czasem pojawiło się na innych kontynentach, głównie za sprawą popularności Nissana Leaf.
W jakich samochodach występują poszczególne typy gniazd?
Producenci samochodów wykorzystują wszystkie wymienione powyżej standardy złączy DC. Poniżej wymieniamy przykładowe samochody, w których występują poszczególne typy gniazd.
CSS 2 Combo:
- nowe Renault ZOE;
- VW e-Golf;
- nowe Fordy;
- auta wyprodukowane przez General Motors;
- i wiele innych pojazdów przeznaczonych na rynek europejski.
CHAdeMO:
- Nissan Leaf;
- Nissan e-NV200;
- Mitsubishi Minicab;
- Mitsubishi Outlander P-HEV;
- Kia Soul EV;
- amerykańska wersja Toyoty RAV4.
CSS Combo 1:
- Chevrolet Spark;
- BMW i3 (przeznaczony na rynek amerykański);
- liczne pojazdy innych marek przeznaczone na rynek amerykański.
Tesla Charging Connector:
- Tesla Model 3 (rynek amerykański);
- Tesla X (rynek amerykański);
- i wiele innych Tesli przeznaczonych na rynek amerykański.