Jak naładować samochód w domu?

Sposób 1 (Mode 1) - Zwykłe gniazdko (nierekomendowany)

W tym wariancie samochód podłączony jest do zwykłego gniazda jednofazowego przy pomocy kabla pozbawionego zabezpieczeń i komunikacji z samochodem. Taki sposób ładowania jest bardzo powolny i ze względu na długotrwałe obciążenie, nieprzystosowanego gniazda powoduje podwyższone ryzyko stopienia styków i wywołania pożaru.

Sposób 2 (Mode 2) - Zasilanie z niededykowanego gniazda z zabezpieczeniem na kablu.

W tym wariancie samochód podłączony jest do uniwersalnego gniazda jednofazowego lub trójfazowego za pomocą specjalnego kabla wyposażonego w zabezpieczenia oraz regulację mocy i komunikującego się z samochodem. Takie ładowarki są stosunkowo tanie, ale często pozbawione wielu przydatnych funkcji. Ze względu na połączenie do standardowego gniazda nie są tak bezpieczne jak ładowarki naścienne (Mode 3).

 

Sposób 3 (Mode 3) - Stałe, dedykowane gniazdo (rekomendowany)

Samochód podłączony jest do przymocowanego do ściany lub wolnostojącego urządzenia, które posiada swój własny kabel lub specjalnie zaprojektowane gniazdo. Urządzenie takie może być zasilane prądem jednofazowym lub trójfazowym. Ładowarka tego typu wyposażona jest w odpowiednie zabezpieczenia i dodatkowe funkcje, co sprawia, że jest ona szybka i bezpieczna zarówno dla samochodu jak i otoczenia.

 

Sposób 4 (Mode 4) - Ładowanie ekspresowe DC

Ładowanie ekspresowe prądem stałym o mocy 50-300 kW umożliwi naładowanie baterii samochodu do poziomu 80% w czasie około 30 minut.  Dostarczenie tak dużej energii w tak krótkim czasie powoduje, że żywotność baterii ulega szybszemu obniżeniu. Ze względu na to ten sposób ładowania samochodu idealny jest przy rzadszych, długich podróżach.

 

Jak rozliczać użytkowników stacji ładowania?

Użytkowników stacji ładowania rozliczać można manualnie lub automatycznie.

Automatyczne rozliczanie usług ładowania odbywa się w oparciu o aplikacje mobilne i www. Dzięki nim użytkownik uzyskuje informację na temat lokalizacji stacji, dostępnych w niej standardów gniazd, mocy i statusie (wolna, zajęta, zepsuta). Możliwe jest też dzięki nim śledzenie statusu ładowania. Użytkownik uzyskuje też możliwość zdalnego śledzenia przebiegu sesji ładowania na urządzeniu mobilnym lub komputerze. Aplikacje umożliwiają rozliczanie płatności w formule prepaid, post-paid lub każdorazowego obciążania powiązanej karty (konta bankowego). 

Manualne rozliczanie sesji ładowania polega na tym, że osoba wyznaczona przez operatora stacji odczytuje ilość zużytej przez użytkownika energii, ręcznie rozlicza płatność przy pomocy terminala płatniczego lub gotówki i wystawia paragon lub fakturę. Taki sposób obsługi klienta może być właściwy w przypadku hoteli, pensjonatów, osiedli mieszkaniowych i biurowców. Nie sprawdzi się on jednak w wielu innych sytuacjach, szczególnie takich, w których urządzenia ładujące mają w pełni publiczny charakter.

Jaka jest długość kabla do ładowania samochodów?

Najczęściej spotykane są kable długości 4 lub 5 m, jednak występują zarówno krótsze, około 3,5 metrowe, jak i dłuższe, długości około 6 metrów. 

Czy samochód elektryczny wyposażony jest w kabel do ładowania?

Tak, każdy samochód elektryczny lub hybryda ładowana z gniazdka, dostarczana jest przez producenta wraz z kablem służącym do ładowania. Bagażniki samochodów elektrycznych często wyposażone są w specjalne schowki dla kabli. Możliwe jest też dokupienie dodatkowego kabla. Wiele stacji ładowania wyposażonych jest w zamontowane na stałe przewody zasilające. 

Jaka stacja najlepiej sprawdzi się w domu prywatnym?

Dla domów prywatnych proponujemy montowane do ściany ładowarki AC o maksymalnej mocy 22 kW. Takie urządzenia gwarantują bezpieczeństwo zarówno samochodu jak i budynku. Wyposażone są w specjalne, niepowodujące przegrzewania styki, co redukuje ryzyko pożaru. Dzięki komunikacji z ładowanym samochodem dbają one o żywotność jego baterii. Zawsze wyposażone są one w odpowiednie zabezpieczenia, a często w dodatkowe funkcje takie jak odczyt zużycia energii, czy niekiedy opóźnionego startu tak, aby skorzystać z tańszej, nocnej taryfy dostawcy energii.

Jaka stacja najlepsza jest dla pensjonatu?

W przypadku pensjonatów i małych hoteli najlepiej sprawdzi się stacja AC (Mode 3), podobna do tych, które rekomendujemy dla garaży prywatnych. Urządzenie takie wyposażone będzie dodatkowo w czytnik kart RFID i modem 3G/4G oraz liczniki MID. Pozwoli to zabezpieczyć stację przed uruchomieniem przez osoby niepowołane oraz na zdalny odczyt zużycia energii. Rozliczanie użytkowników będzie proste, a przy zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania możliwe będzie jego pełne zautomatyzowanie. Karty RFID posłużą zarówno do inicjacji procesu ładowania, jak i identyfikacji i obciążenia właściwego użytkownika kosztami. Ładowarki tego typu mogą być montowane do ściany, a dzięki specjalnemu słupkowi także do fundamentu lub posadzki.

Jaka ładowarka dla Parkingu biurowca?

Do ładowania pojazdów na parkingu biurowca najlepiej sprawdzi kilka stacji AC oraz jedna lub dwie ładowarki DC o mocy 50 kW lub wyższej. Ładowarki AC będą miały odpowiednio wytrzymałe obudowy i wyposażone będą w kable lub wtyczki typu 2. Będą one jednocześnie stosunkowo mało kosztowne w porównaniu ze stacjami DC.

Wszystkie stacje powinny posiadać czytnik kart RFID, modem 3G/4G oraz liczniki MID, co pozwoli na zdalny odczyt zużycia energii, monitoring oraz automatyzację rozliczeń z użytkownikami. 

Jakich formalności należy dopełnić przystępując do budowy stacji ładowania?

Budowa stacji ładowania wymaga zgłoszenia robót budowlanych. Zgłoszenia takiego dokonujemy w starostwie. Jego załącznikiem powinna być mapka sytuacyjna z zaznaczeniem lokalizacji urządzenia, a także informacja na temat prawa dysonowania gruntem. Po zakończeniu instalacji należy dokonać geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, nanosząc stację na mapę numeryczną. Stacje ładowania wymagają także badania technicznego przez UDT. 

Jakich formalności należy dopełnić przystępując do budowy stacji ładowania?

Budowa stacji ładowania wymaga zgłoszenia robót budowlanych. Zgłoszenia takiego dokonujemy w starostwie. Jego załącznikiem powinna być mapka sytuacyjna z zaznaczeniem lokalizacji urządzenia, a także informacja na temat prawa dysonowania gruntem. Po zakończeniu instalacji należy dokonać geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, nanosząc stację na mapę numeryczną. Stacje ładowania wymagają także badania technicznego przez UDT. 

Jak rozliczać użytkowników stacji ładowania?

Aby rozliczać użytkowników stacji ładowana konieczne jest, aby ładowarka posiadała licznik energii, system identyfikacji użytkowników oraz moduł łączności. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie i odczyt rejestru historii ładowania. Na podstawie tego rejestru kalkulowana jest należność. Rozliczenia dokonywane są automatycznie poprzez system lub manualnie poprzez odczyt rejestru. Dostarczamy zarówno zautomatyzowanych systemów rozliczeniowych jak szkoleń z zakresu manualnego rozliczania użytkowników.

Jak szybko naładuję samochód elektryczny?

Ładowanie DC

Szybkość ładowania prądem zmiennym DC uzależniona jest od mocy ładowarki, pojemności baterii pojazdu oraz maksymalnego pułapu, z jakim bateria zdolna jest absorbować energię bez ryzyka przegrzania ogniw. Ładowanie DC odbywa się do poziomu 80% pojemności baterii. 

Ładowanie AC

Szybkość ładowania prądem zmiennym zależy od: mocy ładowarki, mocy zainstalowanego w aucie inwertera oraz od pojemności zainstalowanej w aucie baterii.

Czas ładowania na 100 km zasięgu w zależności od mocy dostarczanej do baterii

  • 3.3 kW  6–8 godzin
  • 7.4 kW  3–4 godzin
  • 11 kW   2–3 godzin
  • 22 kW   1–2 godzin
  • 43 kW   20–30 minut
  • 50 kW   20–30 minut
  • 120 kW 10 minut

Czy ładowanie prądem stałym może obniżyć żywotność baterii samochodu?

Jak potwierdzają badania, ekspresowe ładowanie prądem o mocy 50 kW lub większej powoduje, że proces stopniowego obniżenia pojemności baterii samochodu wraz z jej wiekiem postępuje w sposób przyspieszony. Przyspieszone obniżenie pojemności baterii nie jest jednak znaczne i przeciętny użytkownik ładowarek DC nie dostrzeże wyraźnego pogorszenia zasięgu auta, nawet często korzystając ze stacji o dużej mocy.

Czy ktoś może podłączyć się do mojej ładowarki nielegalnie?

Większość ładowarek samochodowych wyposażona jest w czytnik RFID. Dzięki niemu, jedynie osoby posiadające przypisane do stacji karty będą w stanie zainicjować proces ładowania. Karty RFID są niemal identyczne ze zbliżeniowymi kartami płatniczymi i ich skopiowanie nie należy do łatwych.