Podstawa prawna funkcjonowania publicznych, ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów zawarta jest w Ustawie o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych z 22 lutego 2018. Ustawa ta wprowadza szereg nowelizacji do Ustawy prawo budowlane oraz Prawo energetyczne. Na bazie tych regulacji wydane zostały szczegółowe akty wykonawcze w formie rozporządzeń.
Ustawa definiuje pojęcie punktu ładowania, punktu ładowania normalnej mocy oraz stacji ładowania. Dzieli też stacje ładowania samochodów na ogólnodostępne i nieogólnodostępne. Podział ten ma kluczowe znaczenie dla określenia wymogu badania technicznego oraz obowiązku przekazywania danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnch, prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego.
Zgodnie z ustawą ogólnodostępna stacja ładowania to stacja dostępna na zasadach równoprawnego traktowania dla każdego posiadacza pojazdu elektrycznego i hybrydowego. Definicja powyższa jest jak widać dość nieprecyzyjna i dostarcza problemów interpretacyjnych. Wyłączyć możne z niej spokojnie ładowarki w domach prywatnych i na zamkniętych parkingach osiedli mieszkaniowych, firmowych i te znajdujące się w biurowcach. Oczywiście nie podlegają jej też przenośne ładowarki samochodów elektrycznych. Nieco problematyczna staje się w świetle tego kwestia ładowarek na parkingach płatnych, w hotelach i pensjonatach. W tym przypadku bezpieczne jest zastosować nadinterpretację, której często dopuszczają się zresztą urzędnicy.
Zastanawiasz się jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych? Poniżej przedstawiamy kwestie formalne, o których nie możesz zapomnieć.
Budowa i oddanie do użytkowania ogólnodostępnej, publicznej stacji ładowania samochodów elektrycznych wymagać będzie szeregu formalności, które opisujemy poniżej.
Budowa stacji ładowania wymaga zgłoszenia robót budowlanych. Mówi o tym art. 29 w ust. 1 pkt 8a Ustawy Prawo Budowlane. Zgłoszenia takiego dokonujemy w starostwie lub urzędzie miasta. Jego załącznikiem powinna być mapka sytuacyjna z zaznaczeniem lokalizacji urządzenia, a także informacja na temat prawa dysponowania gruntem.
Po zakończeniu instalacji należy dokonać geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, nanosząc stację na mapę numeryczną. Inwentaryzacji dokonuje geodeta.
Stacje ładowania wymagają także badania technicznego przez UDT. Szczegółowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa użytkowania, a także zakres dokumentacji dołączanej do wniosku o przeprowadzenie badań stacji ładowania określone są w rozporządzeniu ministra energii. W dużym skrócie stacje ogólnodostępne powinny spełniać obowiązujące normy. Ich spełnienie powinno być potwierdzone, wystawioną przez producenta lub upoważnionego dystrybutora, deklaracją zgodności. Najistotniejszą kwestię stanowią w tym względzie zabezpieczenia elektryczne. Konieczny będzie także moduł zapewniający komunikację.
Stacja ogólnodostępna musi przekazywać dane do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (w skrówcie EIPA). Aby było to możliwe konieczne są: moduł zapewniający komunikację oraz oprogramowanie, które będzie przekazywać dane w odpowiednim formacie.
Kluczową dla określenia wymogów dotyczących niepublicznej stacji ładowania jest kwestia pobierania opłat. Zgodnie z informacją UDT nieogólnodostępne stacje, w których nie są pobierane opłaty nie wymagają badania. Stacje w których pobierane są opłaty wymagają zarazem badania ale nie muszą posiadać łączności z EIPA. Niezależnie od kwestii pobierania opłat należy przyjąć, że niepubliczna stacja ładowania wymagać będzie zgłoszenia budowlanego oraz inwentaryzacji geodezyjnej.
Ustawę o elektromobilności cechuje definicyjny chaos, zagmatwana konstrukcja i niespójność. Oczywistym jej absurdem jest to, że za punkt ładowania można w jej myśl uznać przenośną stację ładowania (art. 2 ust. 17 UoE). Tym samym aby podłączyć przenośną stację ładowania do gniazdka w domu konieczne byłoby zgłoszenie budowlane. Ten sam wymóg dotyczyć powinien zresztą stacji w domowych garażach. Takie błędy są częstą przypadłością przepisów, które mają ambicję regulować zbyt wiele i zbyt szczegółowo, a kończą wprowadzając chaos i hamując rozwój regulowanych sektorów.
Sprawdź także jak wybrać ładowarkę dla miejsc publicznych.