Jak wybrać ładowarkę dla miejsc publicznych: hoteli, parkingów, biur?

Stacja ładowania pojazdów

Ładowarka samochodów elektrycznych przeznaczona dla miejsc publicznych takich jak hotele, parkingi czy biura powinna być trwała i odporna na użycie siły oraz posiadać kilka innych, ważnych cech, o których dowiesz się z poniższego artykułu.

Jedną z najistotniejszych cech, jaką posiada ładowarka samochodów elektrycznych, jest jej klasa odporności mechanicznej, czyli wytrzymałości. Im wyższy jest jej poziom, tym lepiej. Jeśli będzie narażona na deszcz, promienie UV oraz wysokie i niskie temperatury, wówczas istotna będzie też odporność na te czynniki. Wybór właściwego urządzenia zapewni bezawaryjną pracę przez wiele lat. Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Typ ładowarki, czas ładowania a koszt sprzętu

Bardzo istotne dla wyboru stacji znacznie ma pożądany czas ładowania samochodu ale też jego relacja do kosztu zakupu urządzeń. W przypadku stacji AC czas ładowania będzie uzależniony od mocy przetwornicy wbudowanej wewnątrz auta. Naładowanie baterii samochodu w 30-60 minut osiągalne będzie jedynie w ładowarkach DC, których koszt zakupu wyniesie kilkadziesiąt tysięcy EUR. Jeśli nie dysponujemy takim budżetem, lub jeśli tak krótki czas ładowania nie jest dla nas istotny wówczas wystarczy stosunkowo tania ładowarka AC. Poniżej prezentujemy lokalizacje, w których najlepiej sprawdzą się poszczególne rodzaje stacji.

Ładowarki DC:

  • Galerie handlowe
  • Parkingi publiczne przy trasach szybkiego ruchu

Ładowarki AC:

  • Osiedla mieszkaniowe
  • Hotele
  • Biura
  • Parkingi publiczne w miastach
  • Kina

Kabel czy gniazdo ładowania?

W przypadku stacji AC wybór między gniazdem ładowania, a kablem który na stałe wyprowadzony jest ze stacji to kompromis między wygodą, niezawodnością, a kosztem.

Urządzenia wyposażone w gniazdo ładowania oferują niższy koszt i są mniej podatne na awarie oraz wandalizm. Stałe kable są wygodne w użyciu, ale jednocześnie wystawione na działanie ekstremalnych warunków pogodowych. Stanowią zarazem łatwiejszy łup dla osób chcących sprawdzić ich odporność na wyrywanie, cięcie i podpalanie.

W przypadku ładowania DC nie mamy takiego wyboru – do dyspozycji pozostają mam jedynie stacje z przytwierdzonym na stałe kablem. Wynika to z wagi przewodów, przystosowanych do przewodzenia ogromnych mocy. Ich przewożenie i każdorazowe podłączanie wymagałoby sporej siły i zręczności.

Kwestie standardów ładowania szczegółowo opisaliśmy w osobnym artykule:

Standardy wtyczek i gniazd samochodów elektrycznych

Ładowarka samochodu elektrycznego
W Europie punkty ładowania AC wyposażone są w większości w gniazdo typu 2

Łączność

Łączność ze stacją ładowania to nie tylko kwestia wygody, funkcjonalności i prowadzenia rozliczeń. Przepisy dotyczące publicznych stacji ładowania wymagają aby stacja taka połączona była z centralną Ewidencją Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA). Moduł GSM/3G/4G/5G musi być więc podstawowym elementem ładowarki publicznej.

Wyposażenie dodatkowe

Podstawowymi narzędziami identyfikacji użytkowników będą karty RFID lub aparat telefoniczny użytkownika. Wybierając publiczną ładowarkę, warto więc upewnić się, że konfiguracja obejmuje czytnik kart tego typu. Licznik energii jest standardowym i wymaganym przez przepisy wyposażeniem stacji publicznej.  

Terminale płatnicze są coraz rzadziej spotykanymi elementami stacji ładowania. Odchodzą one do lamusa, podobnie jak wrzutniki monet i kolektory banknotów. Będą ustępowały miejsca wygodnym i szybkim systemom opartym na rozliczeniach opartych na kartach RFID i urządzenia mobilne.

Rozliczenia z użytkownikami publicznej stacji ładowania

Publiczna ładowarka samochodów elektrycznych wymagać będzie obsługi użytkowników i pobierania opłat. System pobierania opłat będzie różnił się w zależności od rodzaju obiektu, w którym znajdzie się stacja. Szczegółów w tym zakresie dowiesz się z poniższego artykułu:

Pobieranie opłat za ładowanie samochodów elektrycznych.

Zabezpieczenia elektryczne

W przypadku stacji ładowania, mamy do czynienia nie tylko z działaniem czynników zewnętrznych i wandalizmem. Zagrożenie stanowią również uszkodzenia instalacji stacji ładowania oraz obwodów wewnątrz samochodu. Uszkodzenia po stronie samochodu mogą prowadzić do przedostawania się prądu stałego do instalacji prądu zmiennego i w konsekwencji do uszkodzeń innych urządzeń w sieci. Dlatego stacje publiczne powinny być w zabezpieczenie RCD typu A, moduły wykrywające tzw. wycieki prądu stałego lub wyłączniki różnicowoprądowe typu B. Standardem są też oczywiście zabezpieczenia nadprądowe.

Gwarancja i lokalizacja serwisu

Każda publiczna ładowarka samochodów elektrycznych wymaga regularnych przeglądów, a niekiedy prac serwisowych, oferowanych przez specjalistów. Warto więc wybrać urządzenie objęte jak najdłuższym okresem gwarancji. Ważne jest też aby producent zapewnił serwis położony na terenie kraju. Pozwoli to natychmiast reagować w niepożądanych sytuacjach i możliwie jak najszybciej przywrócić sprawność urządzenia.

Rozliczenia z użytkownikami publicznych stacji ładowania samochodów

Pobieranie opłat za ładowanie samochodów elektrycznych

Dowiedz się na temat procesu pobierania opłat za ładowanie w stacjach ładowania samochodów elektrycznych oraz istotnych w tym kwestiach technicznych
Ładowarka naścienna Enelion Wallbox

Jak naładować samochód elektryczny?

Samochód elektryczny naładować można na kilka różnych sposobów. Uzupełnienie energii w bateriach możliwe jest: ze zwykłego lub siłowego gniazdka naściennego przy pomocy ładowarki przenośnej AC, z naściennej lub wolno stojącej…
Dopłaty do pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania

Dopłaty do samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania dla firm

Jak uzyskać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego? Kto może ubiegać się o taką dopłatę i na jaki pojazd? Odpowiedzi na wszystkie te pytania poznasz w tym artykule.
Poznaj standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym

Standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym (DC)

W samochodach elektrycznych stosowane są rozmaite gniazda. Niektóre umożliwiają ładowanie prądem przemiennym, inne stałym, a niektóre jednym i drugim. Poniższy artykuł wyjaśnia, jakie rozróżniamy złącza do ładowania prądem stałym (DC).
Naścienna publiczna lub domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych Enelion Stilo

Jak wybrać domową lub przenośną ładowarkę samochodu/hybrydy plug in

Jakie czynniki wziąć pod uwagę przy wyborze domowej stacji ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydy plug in?
Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych

Dopłaty do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych

Jak uzyskać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego? Kto może ubiegać się o taką dopłatę i na jaki pojazd? Odpowiedzi na wszystkie te pytania poznasz w tym artykule.
Ładowanie samochodu elektrycznego kablem typu 2

Moc stacji, a czas ładowania samochodu elektrycznego

Czas ładowania pojazdu zależy głównie od tego czy energii dostarczamy ze stacji AC czy DC. Skąd to rozróżnienie? Otóż, w dużym skrócie prąd stały (DC) nie wymaga przetworzenia zanim trafi…
Kabel ładowania samochodu elektrycznego typ 2 IP65 22kW 32A

Standardy wtyczek i gniazd ładowania samochodów elektrycznych prądem przemiennym (AC)

Jakie rodzaje gniazd i wtyczek stosowane są w ładowaniu samochodów elektrycznych? Jak je rozróżnić? W jakich modelach aut elektrycznych występują? Odpowiedzi na te pytania postaramy się dostarczyć w tym artykule.