Standardy wtyczek i gniazd ładowania samochodów elektrycznych prądem przemiennym (AC)

Kabel ładowania samochodu elektrycznego typ 2 IP65 22kW 32A

Ponieważ samochód możemy naładować prądem stałym (DC) lub prądem zmiennym (AC) różne będą wtyczki, które pozwalają nam napełnić baterię naszego samochodu w każdej z tych technologii.

Prąd zmienny to ten, który płynie w naszych domowych gniazdkach. Zanim trafi on do baterii samochodu musi zostać przetworzony na prąd stały. Zmiana prądu zmiennego (AC) na stały (DC) odbywa się w przetwornicach, zwanych także transformatorami, konwerterami mocy, albo zwyczajnie prostownikami lub zasilaczami.

Stacje prądu stałego (DC), które znajdziemy przy niektórych supermarketach i na trasach autostrad to takie właśnie wielkie transformatory. Ich moc to najczęściej od 50 do 100 kilowatów (kW), co pozwala na naładowanie przeciętnego auta elektrycznego w czasie 30-60 minut. Gabaryty, które posiadają są pokaźne, podobnie jak ich waga, która dochodzi do kilkuset kilogramów.

Jakie rodzaje gniazd i wtyczek stosowane są w ładowaniu samochodów elektrycznych prądem zmiennym (AC)?

Najbardziej powszechne i popularne są obecnie w Europie samochody z gniazdami ładowania AC Typu 2. Praktycznie wszystkie nowe, produkowane na starym kontynencie samochody elektryczne wyposażone są w ten typ gniazda ładowania baterii. Oprócz korzyści wynikających z powszechności, standard ten zdecydowanie góruje parametrami technicznymi nad złączem typu 1. Dlaczego? Czynników, które o tym decydują jest kilka:

  • Złącze typu 2 może występować w wariancie jedno lub trójfazowym. Dzięki temu maksymalna moc jakiej dostarczymy w tym standardzie wyniesie 22kW, podczas gdy Typ 1 dostarczy nam nie więcej niż 7,4kW.
  • Standard ładowania prądem stałym CCS oparty jest na konstrukcji i elementach gniazda ładowania typu 2. Dzięki temu w aucie wystarczy jedno gniazdko, do którego podłączymy zarówno ładowarkę AC jak i DC.
  • Ryglowanie wtyczki typu 2 odbywa się za pomocą elektrozaczepów, znajdujących się po stronie gniazda. Dzięki temu ingerencja osób postronnych i uszkodzenie rygla jest trudniejsze w przypadku wtyczki typu 2.
Standardy ładowania samochodów elektrycznych
Znajdująca się po lewej stronie wtyczka typu 2 wymaga głębszego osadzenia w gnieździe, dzięki czemu jest bardziej odporna na wnikanie wilgoci i pyłów. W porównaniu do typu 1 posiada większą liczbę bolców, dzięki czemu umożliwia ładowanie prądem trójfazowym.

Obecnie trwają prace nad aktualizacją standardu złącza typu 1, tak aby mogło ono dostarczać prąd trójfazowy. Nie zmienia to faktu, że standard ten, opracowany i rozwijany w USA pozostanie stosowany za oceanem i raczej nie grozi nam w przyszłości zwrot w podejściu producentów Europejskich do niego.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat gniazd i wtyczek typu 2 oraz 1?

Istotne fakty:

  • Większość punktów ładowania AC w Europie wyposażona jest w gniazdo typu 2,
  • Kable ładowania typu 1 posiadają po jednej stronie wtyczkę typu 1 a po drugiej typu 2. Dzięki temu auto z gniazdem typu 1 podłączymy do stacji z gniazdem typu 2,
  • Kształt wtyczki typu 2 różny jest dla połączenia ze stacją ładowania i różny dla gniazda po stronie samochodu,
  • Wtyczka typu 2 jest zwykle automatycznie ryglowana na czas pracy, aby zapobiec kradzieży kabla, niepowołanemu zakończeniu ładowania,
  • Zwolnienie rygla w gnieździe ładowania trwa niekiedy kilka sekund więc nie warto nerwowo, siłować się z kablem po zakończeniu ładowania,
  • Standard typu 2 pozwala na ładowanie zarówno prądem jednofazowym jak i trójfazowym,
  • Złącze typu 2 posiada 7 styków/bolców, z których w zależności o liczby faz prądu, 3 lub 5 służą do ładowania, podczas gdy dwa do komunikacji pomiędzy stacją a samochodem elektrycznym lub hybrydą plug-in. Bolce, zwane również pinami oznaczone są symbolami PP, CP (sygnałowe) i PE, N, L1, L2 i L3 (zasilające).
Wtyczka AC typu 2 do ładowania samochodu elektrycznego
Widoczna na zdjęciu wtyczka typu 2 występuje w dwóch wariantach. Znajdujący się po lewej stronie służy do podłączenia do stacji ładowania, podczas gdy drugi umieścimy w gnieździe ładowania samochodu.

Jakie modele samochodów wyposażone są w gniazda typu 1?

Standard SAE J1772 czyli gniazda/wtyczki typu 1 wywodzi się z Ameryki Północnej. Dlatego najczęściej znajdziemy go w samochodach elektrycznych, pochodzących z tamtej części świata. Występuje jednak także w niektórych autach azjatyckich i nawet Europejskich. Najpopularniejszymi modelami aut z wtyczką typu 1 są:

  • Chevrolet Volt,
  • Fiat 500e
  • Ford Focus Electric, C-Max Energi,
  • Mitsubishi Outlander PHEV, 
  • Nissan Leaf -2017, NV200 SE Van,
  • Toyota Prius,
  • Opel Ampera

W jakich autach znajdziesz gniazdka typu 2?

Ładowanie w standardzie IEC 62196 czyli poprzez gniazdo typu 2 jest domeną aut europejskich. Dzięki swoim możliwościom coraz częściej spotykamy go w autach produkowanych w innych częściach świata. Lista modeli w tym standardzie jest ogromna i nie zamyka się na poniższych samochodach elektrycznych:

  • Audi A3 e-tron, Q7 e-tron
  • BMW 225e, 328e, 330e, 40e
  • BMW i3, i8,
  • Mercedes B Class Electric, C350e PHEV, GLE 500e, S500 PHEV, SLS EV
  • Mercedes Vito E-Cell
  • Nissan Leaf 2018-
  • Opel Corsa-e
  • Porsche Cayenne S E-HYBRID, Panamera S PHEV
  • Renault Zoe
  • Smart Electric Drive
  • Skoda CITIGO-e
  • Tesla Model 3, Model S, Model X
  • Volvo V60 PHEV, XC90 PHEV
  • VW ID 3, e-GolfVW e-up!

Poznaj także standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym (DC).

Popularne ładowarki do samochodów elektrycznych i akcesoria

  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29091 11kW Typ 2 sila 16A 5 pin

    Przenośna ładowarka Zencar wallbox 11kW typ 2 na gniazdo siłowe 16A 5-pin

    1 328,00 1 449,00 
    Wybierz opcje
  • Uchwyt kabla ładowania samochodu elektrycznego

    Wieszaki i uchwyty na kable ładowania samochodów elektrycznych

    38,00 70,00 
    Wybierz opcje
  • Uchwyt naścienny stacji Zencar EVSE

    Uchwyt naścienny dla stacji Zencar EVSE

    44,00 
    Dodaj do koszyka
  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29087 Typ 2 sila 32A 5 pin

    Przenośna ładowarka dla samochodów elektrycznych Zencar 7,4kW na gniazdo siłowe CEE 32A

    1 097,00 
    Wybierz opcje
  • Adapter ładowarki EV gniazdko naścienne 220 230 V

    Adapter do zasilania przenośnej ładowarki EV z gniazdka naściennego 220V

    59,00 
    Dodaj do koszyka
  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29071 Typ 1 Schuko

    Przenośna 1-fazowa ładowarka samochodów Zencar zasilana z gniazdka 230V Schuko

    799,00 949,00 
    Wybierz opcje
  • Adapter ładowarki EV gniazdko siłowe 16 32 A

    Adapter siłowy 16/32A dla ładowarki przenośnej

    78,00 
    Wybierz opcje
  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29092 22kW Typ 2 sila 32A 5 pin

    Przenośna ładowarka Zencar wallbox 22kW Typ 2 na gniazdo siłowe 32A 5-pin

    1 869,00 
    Dodaj do koszyka

Informacje na temat ładowania pojazdów

renault megane etech electric 2021 11 01

Elektryczne pojazdy Renault

Dobór samochodu elektrycznego lub hybrydy nie jest zadaniem prostym. Obecny rynek motoryzacyjny oferuje wiele samochodów, które dostarczają wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz dużej ilości przestrzeni dla osób oraz bagażu. Pośród rosnącej…
Dopłaty do stacji ładowania samochodów elektrycznych

Dopłaty do infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych

Podstawą globalnego sukcesu elektromobilności jest wzrost świadomości społecznej związany z zagrożeniami wynikającymi z rozwoju i eksploatacji transportu konwencjonalnego. By to osiągnąć konieczny jest system benefitów, w ramach którego można ubiegać…
Koszt przejechania 100km elektrykiem

Ile kosztuje 100km samochodem elektrycznym?

Pojazdy elektryczne są ekologiczne, ale czy także ekonomiczne? Jak kształtuje się zużycie energii na dystansie 100 km w ruchu miejskim, pozamiejskim i na trasie szybkiego ruchu? Szybko to wyliczamy. Sprawdzamy…
Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych

Jakie gniazda do ładowania samochodu elektrycznego?

Pojazdy elektryczne można ładować prądem zmiennym lub stałym. Każda z tych metod ładowania oferuje specyficzne dla aut elektrycznych gniazda ładowania. W tym artykule dowiesz się jakie.