Jakie gniazda do ładowania samochodu elektrycznego?

Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych

Pojazdy elektryczne (z ang. BEV – Battery Electric Vehicle) można ładować prądem zmiennym (ang. AC – Alternating Current) lub stałym (ang. DC – Direct Current). Każda z tych metod ładowania oferuje specyficzne dla aut elektrycznych gniazda ładowania. W tym artykule dowiesz się jakie.

Gniazda ładowania prądem przemiennym

Najbardziej rozpowszechnionym w Europie standardem ładowania samochodów elektrycznych jest gniazdo Typu 2 (Type 2). Określa je norma IEC 62196-2. Ten model występuje w niemal wszystkich popularnych BEV oferowanych na europejskim rynku. Poza uniwersalnością, Typ 2 ma także zaletę, iż oferowany jest w wariancie jedno- lub trójfazowym, dzięki czemu maksymalna moc, którą może dostarczyć to 22 kW (Typ 1 – 7,4 kW). Kolejnym plusem jest kompatybilność. Typ 2 jest zbieżny ze standardem CSS (z ang. Combined Charging System) lub tzw. „Combo 2”. Sprawia to, że możemy do auta podłączyć zarówno ładowarkę (AC), jak i wysokowydajną (DC). Uzupełnianie energii z dużą mocą ułatwia specjalna konstrukcja gniazda do ładowania samochodu elektrycznego wyposażona w 7 styków (pinów). Typ 2 zapewnia ładowanie prądem przemiennym nie większym niż 32 A i napięciem do 250V (jednofazowym) lub do 480V (trójfazowym).

Z kolei Typ 1 (Type 1) to rodzaj gniazda ładowania samochodów elektrycznych, który wywodzi się z rynku północnoamerykańskiego i jest m.in. stosowany w oferowanych tam pojazdach. Występuje także w wybranych modelach azjatyckich, a nawet europejskich. Umożliwia on ładowanie wyłącznie prądem przemiennym (AC), jednofazowym nie większym niż 32 A i napięciem do 250V.

Gniazda ładowania prądem stałym

Oprócz wspomnianego wyżej złącza CCS, które powszechne jest obecnie w nowych samochodach elektrycznych na rynku europejskim, spotykanym modelem wtyczek DC jest tzw. CHAdeMO. Jest to nazwa handlowa złącza, które było jednym z pierwszych na rynku. Umożliwiało szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o dużym natężeniu. Wykorzystywany jest on głównie przez wybrane azjatyckie i francuskie marki. Co ciekawe ten standard umożliwia przepływ energii elektrycznej w dwóch kierunkach. Oznacza to, że pojazd może także oddawać energię np. do infrastruktury w ramach standardu V2G (z ang. Vehicle to Grid).

Popularne ładowarki do samochodów elektrycznych i akcesoria

Informacje na temat ładowania pojazdów

Dopłaty do stacji ładowania samochodów elektrycznych

Dopłaty do infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych

Podstawą globalnego sukcesu elektromobilności jest wzrost świadomości społecznej związany z zagrożeniami wynikającymi z rozwoju i eksploatacji transportu konwencjonalnego. By to osiągnąć konieczny jest system benefitów, w ramach którego można ubiegać…
Koszt przejechania 100km elektrykiem

Ile kosztuje 100km samochodem elektrycznym?

Pojazdy elektryczne są ekologiczne, ale czy także ekonomiczne? Jak kształtuje się zużycie energii na dystansie 100 km w ruchu miejskim, pozamiejskim i na trasie szybkiego ruchu? Szybko to wyliczamy. Sprawdzamy…
Ładowanie samochodu elektrycznego koszt

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Najtańszą metodą ładowania samochodu elektrycznego jest uzupełnianie energii w domu – z gniazdka lub za pomocą własnej stacji (Wallbox). Dowiedz się ile wydasz na ładowanie samochodu w domu.
Bateria samochód elektryczny - czas ładowania

Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Czas ładowania akumulatora w samochodzie elektrycznym zależy od jego pojemności oraz mocy prądu, jakim jest ładowany. Dowiedz się ile potrwa naładowanie auta w domu i w trasie.