Jakie gniazda do ładowania samochodu elektrycznego?

Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych

Pojazdy elektryczne (z ang. BEV – Battery Electric Vehicle) można ładować prądem zmiennym (ang. AC – Alternating Current) lub stałym (ang. DC – Direct Current). Każda z tych metod ładowania oferuje specyficzne dla aut elektrycznych gniazda ładowania. W tym artykule dowiesz się jakie.

Gniazda ładowania prądem przemiennym

Najbardziej rozpowszechnionym w Europie standardem ładowania samochodów elektrycznych jest gniazdo Typu 2 (Type 2). Określa je norma IEC 62196-2. Ten model występuje w niemal wszystkich popularnych BEV oferowanych na europejskim rynku. Poza uniwersalnością, Typ 2 ma także zaletę, iż oferowany jest w wariancie jedno- lub trójfazowym, dzięki czemu maksymalna moc, którą może dostarczyć to 22 kW (Typ 1 – 7,4 kW). Kolejnym plusem jest kompatybilność. Typ 2 jest zbieżny ze standardem CSS (z ang. Combined Charging System) lub tzw. „Combo 2”. Sprawia to, że możemy do auta podłączyć zarówno ładowarkę (AC), jak i wysokowydajną (DC). Uzupełnianie energii z dużą mocą ułatwia specjalna konstrukcja gniazda do ładowania samochodu elektrycznego wyposażona w 7 styków (pinów). Typ 2 zapewnia ładowanie prądem przemiennym nie większym niż 32 A i napięciem do 250V (jednofazowym) lub do 480V (trójfazowym).

Z kolei Typ 1 (Type 1) to rodzaj gniazda ładowania samochodów elektrycznych, który wywodzi się z rynku północnoamerykańskiego i jest m.in. stosowany w oferowanych tam pojazdach. Występuje także w wybranych modelach azjatyckich, a nawet europejskich. Umożliwia on ładowanie wyłącznie prądem przemiennym (AC), jednofazowym nie większym niż 32 A i napięciem do 250V.

Gniazda ładowania prądem stałym

Oprócz wspomnianego wyżej złącza CCS, które powszechne jest obecnie w nowych samochodach elektrycznych na rynku europejskim, spotykanym modelem wtyczek DC jest tzw. CHAdeMO. Jest to nazwa handlowa złącza, które było jednym z pierwszych na rynku. Umożliwiało szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o dużym natężeniu. Wykorzystywany jest on głównie przez wybrane azjatyckie i francuskie marki. Co ciekawe ten standard umożliwia przepływ energii elektrycznej w dwóch kierunkach. Oznacza to, że pojazd może także oddawać energię np. do infrastruktury w ramach standardu V2G (z ang. Vehicle to Grid).

Popularne ładowarki do samochodów elektrycznych i akcesoria

Informacje na temat ładowania pojazdów

renault megane etech electric 2021 11 01

Elektryczne pojazdy Renault

Dobór samochodu elektrycznego lub hybrydy nie jest zadaniem prostym. Obecny rynek motoryzacyjny oferuje wiele samochodów, które dostarczają wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz dużej ilości przestrzeni dla osób oraz bagażu. Pośród rosnącej…
Dopłaty do stacji ładowania samochodów elektrycznych

Dopłaty do infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych

Podstawą globalnego sukcesu elektromobilności jest wzrost świadomości społecznej związany z zagrożeniami wynikającymi z rozwoju i eksploatacji transportu konwencjonalnego. By to osiągnąć konieczny jest system benefitów, w ramach którego można ubiegać…
Koszt przejechania 100km elektrykiem

Ile kosztuje 100km samochodem elektrycznym?

Pojazdy elektryczne są ekologiczne, ale czy także ekonomiczne? Jak kształtuje się zużycie energii na dystansie 100 km w ruchu miejskim, pozamiejskim i na trasie szybkiego ruchu? Szybko to wyliczamy. Sprawdzamy…
Ładowanie samochodu elektrycznego koszt

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Najtańszą metodą ładowania samochodu elektrycznego jest uzupełnianie energii w domu – z gniazdka lub za pomocą własnej stacji (Wallbox). Dowiedz się ile wydasz na ładowanie samochodu w domu.