Moc stacji, a czas ładowania samochodu elektrycznego

Czas ładowania pojazdu zależy głównie od tego czy energii dostarczamy ze stacji AC czy DC. Skąd to rozróżnienie? Otóż, w dużym skrócie prąd stały (DC) nie wymaga przetworzenia zanim trafi do baterii, stąd ładowanie trwa krócej.
Ładowanie samochodu elektrycznego kablem typu 2

Energia, która biegnie w naszych domowych instalacjach to prąd zmienny (AC). Zanim trafi ona do baterii samochodu musi zostać przetworzona na prąd stały. Taka zmiana prądu zmiennego (AC) na stały (DC) odbywa się w przetwornicach, zwanych także konwerterami mocy, albo zwyczajnie prostownikami lub zasilaczami.

Stacja DC to taki właśnie wielki prostownik. Posiada on poważne gabaryty, wagę często kilkuset kilogramów, oraz cenę zbliżoną do ceny nowego samochodu elektrycznego. Dostarczy ono mocy najczęściej około 50 do 100 kilowatów (kW), która pozwoli na naładowanie przeciętnego auta elektrycznego w czasie 30-60 minut.

W jaki sposób ładowane są baterie samochodu?

Ze względu na to, że bateria pojazdu przyjmie jedynie prąd stały większość samochodów posiada wewnątrz mały zasilacz (prostownik). Bez niego możliwe byłoby ładowanie samochodu jedynie prądem stałym (DC). Taki wewnętrzny prostownik posiada małą moc ze względu na dwa czynniki: cenę oraz masę pojazdu. 

Dlatego, ładowanie może odbywać się na dwa sposoby:

  • bezpośredni (DC) lub
  • pośredni (AC).

Od czego zależy czas ładowania pojazdu?

Tak jak wspomnieliśmy na wstępie czas ładowania zależy głównie od tego czy do samochodu dostarczymy prądu stałego (DC) czy zmiennego (AC). Ładowanie DC jest prawie zawsze szybsze niż ładowanie AC. Dzieje się tak dlatego, że stacje DC dostarczają energii dużej mocy, praktycznie bezpośrednio do baterii. Stacje AC natomiast dostarczają prądu zmiennego do pokładowego prostownika w samochodzie. Prostownik ten następnie zamienia go na stały i przekazuje do baterii. 

Jeśli samochód ładujemy prądem zmiennym, wówczas istotne znaczenie mają parametry tego pokładowego zasilacza. Poniżej podajemy najczęściej spotykane moce pokładowych prostowników w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in:

  • 3,6kW – ładowarka jednofazowa na prąd o natężeniu 16 amper,
  • 7,4kW – ładowarka jednofazowa na prąd o natężeniu 32 amper,
  • 11kW – ładowarka trójfazowa na prąd o natężeniu 16 amper.

Często spotykamy się z wariantami pośrednimi, np. 6,6kW, jaki spotykany jest w ponad podstawowej wersji Nissana Leaf z 2019 roku.

W jakie urządzenia zaopatrzone są auta elektryczne? 

Standardowo na wyposażeniu auta znajduje się przenośna ładowarka EVSE, którą podłączymy do gniazdka naściennego. Takie urządzenie dostarczy z reguły mocy 2,3kW, dzięki czemu naładujemy auto w czasie kilku do kilkunastu godzin. Pamiętajmy, że czas ładowania zależy od pojemności baterii. Takie urządzenie wyposażone jest najczęściej w sterownik, który zarządza parametrami ładowania, zabezpieczenia elektryczne zgodne z obowiązującymi normami oraz diody sygnalizujące status pracy. Rzadko posiada bardziej zaawansowane funkcje. Niektórzy producenci dostarczają też w zestawie z pojazdem domowych, naściennych ładowarek AC.  

Jak naładować auto szybciej?

Są na to dwa sposoby:

  • Ładowanie DC, które potrwa najczęściej od 30-60 minut. Takiej ładowarki, ze względu na cenę i wymaganą do zasilania moc, nie kupimy jednak na domowy użytek.
  • Naścienna lub przenośna ładowarka AC, o mocy większej niż przenośna ładowarka EVSE dostarczana przez producenta samochodu.
Dopłaty do pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania

Dopłaty do samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania dla firm

Jak uzyskać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego? Kto może ubiegać się o taką dopłatę i na jaki pojazd? Odpowiedzi na wszystkie te pytania poznasz w tym artykule.
Poznaj standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym

Standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym (DC)

W samochodach elektrycznych stosowane są rozmaite gniazda. Niektóre umożliwiają ładowanie prądem przemiennym, inne stałym, a niektóre jednym i drugim. Poniższy artykuł wyjaśnia, jakie rozróżniamy złącza do ładowania prądem stałym (DC).
Stacja ładowania pojazdów

Jak wybrać ładowarkę dla miejsc publicznych: hoteli, parkingów, biur?

Dowiedz się jakie cechy powinna mieć publiczna ładowarka samochodów elektrycznych i sprawdź jak wybrać tę najlepszą, która spełni oczekiwania użytkowników!
Rozliczenia z użytkownikami publicznych stacji ładowania samochodów

Pobieranie opłat za ładowanie samochodów elektrycznych

Dowiedz się na temat różnych wariantów pobierania opłat za ładowanie w publicznych stacjach ładowania samochodów elektrycznych.
Naścienna publiczna lub domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych Enelion Stilo

Jak wybrać domową lub przenośną ładowarkę samochodu/hybrydy plug in

Jakie czynniki wziąć pod uwagę przy wyborze domowej stacji ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydy plug in?
Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych

Dopłaty do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych

Jak uzyskać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego? Kto może ubiegać się o taką dopłatę i na jaki pojazd? Odpowiedzi na wszystkie te pytania poznasz w tym artykule.
Kabel ładowania samochodu elektrycznego typ 2 IP65 22kW 32A

Standardy wtyczek i gniazd ładowania samochodów elektrycznych prądem przemiennym (AC)

Jakie rodzaje gniazd i wtyczek stosowane są w ładowaniu samochodów elektrycznych? Jak je rozróżnić? W jakich modelach aut elektrycznych występują? Odpowiedzi na te pytania postaramy się dostarczyć w tym artykule.
Worm's Eye View Photograph of Modern Building

Obowiązki deweloperów w zakresie infrastruktury ładowania

Wielu deweloperów zwraca się do nas z pytaniami o wymogi prawne i techniczne w zakresie infrastruktury ładowania jakie powinny spełnić nowo powstające inwestycje. W tym artykule postaramy się na nie…