Moc stacji, a czas ładowania samochodu elektrycznego

Ładowanie samochodu elektrycznego kablem typu 2

Energia, która biegnie w naszych domowych instalacjach to prąd zmienny (AC). Zanim trafi ona do baterii samochodu musi zostać przetworzona na prąd stały. Taka zmiana prądu zmiennego (AC) na stały (DC) odbywa się w przetwornicach, zwanych także konwerterami mocy, albo zwyczajnie prostownikami lub zasilaczami.

Stacja DC to taki właśnie wielki prostownik. Posiada on poważne gabaryty, wagę często kilkuset kilogramów, oraz cenę zbliżoną do ceny nowego samochodu elektrycznego. Dostarczy ono mocy najczęściej około 50 do 100 kilowatów (kW), która pozwoli na naładowanie przeciętnego auta elektrycznego w czasie 30-60 minut.

W jaki sposób ładowane są baterie samochodu?

Ze względu na to, że bateria pojazdu przyjmie jedynie prąd stały większość samochodów posiada wewnątrz mały zasilacz (prostownik). Bez niego możliwe byłoby ładowanie samochodu jedynie prądem stałym (DC). Taki wewnętrzny prostownik posiada małą moc ze względu na dwa czynniki: cenę oraz masę pojazdu. 

Dlatego, ładowanie może odbywać się na dwa sposoby:

  • bezpośredni (DC) lub
  • pośredni (AC).

Od czego zależy czas ładowania pojazdu?

Tak jak wspomnieliśmy na wstępie czas ładowania zależy głównie od tego czy do samochodu dostarczymy prądu stałego (DC) czy zmiennego (AC). Ładowanie DC jest prawie zawsze szybsze niż ładowanie AC. Dzieje się tak dlatego, że stacje DC dostarczają energii dużej mocy, praktycznie bezpośrednio do baterii. Stacje AC natomiast dostarczają prądu zmiennego do pokładowego prostownika w samochodzie. Prostownik ten następnie zamienia go na stały i przekazuje do baterii. 

Jeśli samochód ładujemy prądem zmiennym, wówczas istotne znaczenie mają parametry tego pokładowego zasilacza. Poniżej podajemy najczęściej spotykane moce pokładowych prostowników w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in:

  • 3,6kW – ładowarka jednofazowa na prąd o natężeniu 16 amper,
  • 7,4kW – ładowarka jednofazowa na prąd o natężeniu 32 amper,
  • 11kW – ładowarka trójfazowa na prąd o natężeniu 16 amper.

Często spotykamy się z wariantami pośrednimi, np. 6,6kW, jaki spotykany jest w ponad podstawowej wersji Nissana Leaf z 2019 roku.

W jakie urządzenia zaopatrzone są auta elektryczne? 

Standardowo na wyposażeniu auta znajduje się przenośna ładowarka EVSE, którą podłączymy do gniazdka naściennego. Takie urządzenie dostarczy z reguły mocy 2,3kW, dzięki czemu naładujemy auto w czasie kilku do kilkunastu godzin. Pamiętajmy, że czas ładowania zależy od pojemności baterii. Takie urządzenie wyposażone jest najczęściej w sterownik, który zarządza parametrami ładowania, zabezpieczenia elektryczne zgodne z obowiązującymi normami oraz diody sygnalizujące status pracy. Rzadko posiada bardziej zaawansowane funkcje. Niektórzy producenci dostarczają też w zestawie z pojazdem domowych, naściennych ładowarek AC.  

Jak naładować auto szybciej?

Są na to dwa sposoby:

  • Ładowanie DC, które potrwa najczęściej od 30-60 minut. Takiej ładowarki, ze względu na cenę i wymaganą do zasilania moc, nie kupimy jednak na domowy użytek.
  • Naścienna lub przenośna ładowarka AC, o mocy większej niż przenośna ładowarka EVSE dostarczana przez producenta samochodu.

Popularne ładowarki do samochodów elektrycznych i akcesoria

  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29091 11kW Typ 2 sila 16A 5 pin

    Przenośna ładowarka Zencar wallbox 11kW typ 2 na gniazdo siłowe 16A 5-pin

    1 318,00 1 398,00 
    Wybierz opcje
  • Uchwyt kabla ładowania samochodu elektrycznego

    Wieszaki i uchwyty na kable ładowania samochodów elektrycznych

    38,00 70,00 
    Wybierz opcje
  • Uchwyt naścienny stacji Zencar EVSE

    Uchwyt naścienny dla stacji Zencar EVSE

    44,00 
    Dodaj do koszyka
  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29088 Typ 1 sila 32A 5 pin

    Przenośna ładowarka dla samochodów elektrycznych Zencar 7,4kW na gniazdo siłowe CEE 32A

    1 097,00 
    Wybierz opcje
  • Adapter ładowarki EV gniazdko naścienne 220 230 V

    Adapter do zasilania przenośnej ładowarki EV z gniazdka naściennego 220V

    59,00 
    Dodaj do koszyka
  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29071 Typ 1 Schuko

    Przenośna 1-fazowa ładowarka samochodów Zencar zasilana z gniazdka 230V Schuko

    799,00 949,00 
    Wybierz opcje
  • Adapter ładowarki EV gniazdko siłowe 16 32 A

    Adapter siłowy 16/32A dla ładowarki przenośnej

    78,00 
    Wybierz opcje
  • Mobilny Wallbox Milivolt Zencar EVM29092 22kW Typ 2 sila 32A 5 pin

    Przenośna ładowarka Zencar wallbox 22kW Typ 2 na gniazdo siłowe 32A 5-pin

    1 869,00 
    Dodaj do koszyka

Informacje na temat ładowania pojazdów

renault megane etech electric 2021 11 01

Elektryczne pojazdy Renault

Dobór samochodu elektrycznego lub hybrydy nie jest zadaniem prostym. Obecny rynek motoryzacyjny oferuje wiele samochodów, które dostarczają wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz dużej ilości przestrzeni dla osób oraz bagażu. Pośród rosnącej…
Dopłaty do stacji ładowania samochodów elektrycznych

Dopłaty do infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych

Podstawą globalnego sukcesu elektromobilności jest wzrost świadomości społecznej związany z zagrożeniami wynikającymi z rozwoju i eksploatacji transportu konwencjonalnego. By to osiągnąć konieczny jest system benefitów, w ramach którego można ubiegać…
Koszt przejechania 100km elektrykiem

Ile kosztuje 100km samochodem elektrycznym?

Pojazdy elektryczne są ekologiczne, ale czy także ekonomiczne? Jak kształtuje się zużycie energii na dystansie 100 km w ruchu miejskim, pozamiejskim i na trasie szybkiego ruchu? Szybko to wyliczamy. Sprawdzamy…
Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych

Jakie gniazda do ładowania samochodu elektrycznego?

Pojazdy elektryczne można ładować prądem zmiennym lub stałym. Każda z tych metod ładowania oferuje specyficzne dla aut elektrycznych gniazda ładowania. W tym artykule dowiesz się jakie.