Ogromną większość nowych samochodów kupują w Polsce firmy. Przedsiębiorców zainteresowanych wprowadzeniem do floty aut elektrycznych zainteresuje zapewne rozporządzenie, regulujące zasady przyznawania firmom wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Oprócz kwestii wsparcia zakupu pojazdów reguluje ono kwestie dopłat do infrastruktury ich ładowania.
Wysokość wsparcia różnić będzie się w zależności od kategorii pojazdu oraz rodzaju napędu lub paliwa. Poniżej opisujemy jedynie kwestie dopłat do aut elektrycznych, jednak przepisy określają również zasady dotyczące wsparcia w zakresie pojazdów wodorowych oraz na gaz ziemny.
Wsparcie dotyczy m.in aut osobowych kategorii M1, czyli mających nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy. W ich przypadku dopłata wynosi 30%, przy czym nie więcej niż 36 tys. zł na jeden pojazd.
Warunkiem uzyskania dopłaty jest aby cena auta nie przekroczyła kwoty 125 tysięcy złotych netto (dla podatników VAT). Limit ten jest wyższy dla aut napędzanych wodorem.
Wsparcie dotyczy także:
W przypadku pojazdów kategorii N1 i M2 wsparcie może wynieść maksymalnie 30% kosztów kwalifikowanych, przy czym nie więcej niż 70 tys. zł. Na dopłatę rzędu 150 tys mogą liczyć większe samochody dostawcze kategorii N2 i do 200 tys, te należące do kategorii N3. W każdym przypadku dopłata może wynieść do 30%.
Autobusy elektryczne potraktowane zostały wyjątkowo dobrze i mogą liczyć na aż 55% wsparcia, lecz nie więcej niż 1,045 mln zł, a trolejbusy 45% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 720 tys. zł na jeden trolejbus.
Rozporządzenie przewiduje również wsparcie dla pojazdów kategorii L czyli motorowerów, motocykli i czterokołowców. Dopłata w ich przypadku wyniesie 30%, przy czym nie więcej niż 5 tys. zł.
Ograniczona liczba punktów ładowania stanowi jedną z przeszkód stojących na drodze do spopularyzowania pojazdów elektrycznych w Polsce i redukcji niskiej emisji szkodliwych gazów. Dopłaty do zakupu infrastruktury ładowania mają za zadanie tę sytuację zmienić.
Dopłaty będą różnić się w zależności od mocy punktu ładowania. Dla stacji ładowania normalnej mocy, czyli od 3,7 do 22kW, wyniesie ona nie więcej niż 25 500 zł. Stacje dużej mocy, posiadające moc od 22 do 150 kW mogą liczyć na nawet 150 000 zł wsparcia.
Jeszcze korzystniej przedstawiają się perspektywy dopłat do infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. W ich przypadku wsparci może sięgnąć nawet do 240 tys. zł.
W przypadku infrastruktury wsparcie nie może przekraczać 50% kosztów kwalifikowanych.
Wsparcie dla przedsiębiorców w zakresie zakupu pojazdów jak i infrastruktury udzielane będzie inaczej niż przypadku osób fizycznych. W przypadku firm przewidziano tryb konkursowy. W jego ramach poszczególne projekty starające się o wsparcie będą oceniane i punktowane zgodnie z wytycznymi zawartymi m.in. w załączniku do rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru projektów do udzielenia wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Kryteriów oceny jest dużo i warto dobrze znać branżę elektromobilności aby właściwie przygotować wniosek. Wsparcia udzielać będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.