Smog fotochemiczny, czyli jak zagrażają nam spaliny
Smog fotochemiczny po raz pierwszy zaczął stanowić poważny problem w Los Angeles, dlatego często nazywany jest imieniem tego miasta.
Smog fotochemiczny. Jak powstaje i czym grozi?
Smog fotochemiczny pojawia się najczęściej pomiędzy czerwcem a wrześniem. Dla jego powstania konieczne są wysokie nasłonecznienie, temperatura powietrza powyżej 30 stopni i bezwietrzna pogoda.
Ten zbieg czynników, w połączeniu z dużym ruchem pojazdów, powoduje, że spaliny reagują ze światłem, prowadząc do powstawania silnych utleniaczy (m.in. ozonu), formaldehydu, acetaldehydu, PAN oraz nadtlenku wodoru. Objawami ich wdychania są:
Drapanie w gardle i kaszel
Bóle głowy
Zmęczenie i senność
Podwyższone ciśnienie tętnicze i szybsze tętno
Obrzęki płuc
Smog taki przypomina brudną mgłę. Może być on na tyle gęsty, aby ograniczyć widoczność do 800 metrów, co może zagrażać bezpieczeństwu kierowców.
Smog fotochemiczny w polskich miastach
Powstawanie smogu fotochemicznego odnotowano w Warszawie, Katowicach, Krakowie i Wrocławiu.
Jak przeciwdziałać smogowi fotochemicznemu?
Sposobami radzenia sobie ze smogiem fotochemicznym są:
Restrykcyjne normy spalin aut o napędzie spalinowym
Ograniczenie ruchu samochodowego w centrach miast
Ograniczenia prędkości na drogach
Budowa i korzystanie z parkingów typu park & ride poza centrami miast i korzystanie z transportu publicznego.
Wymiana samochodów na elektryczne
Popularne ładowarki do samochodów elektrycznych i akcesoria
Dobór samochodu elektrycznego lub hybrydy nie jest zadaniem prostym. Obecny rynek motoryzacyjny oferuje wiele samochodów, które dostarczają wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz dużej ilości przestrzeni dla osób oraz bagażu. Pośród rosnącej…
Podstawą globalnego sukcesu elektromobilności jest wzrost świadomości społecznej związany z zagrożeniami wynikającymi z rozwoju i eksploatacji transportu konwencjonalnego. By to osiągnąć konieczny jest system benefitów, w ramach którego można ubiegać…
Pojazdy elektryczne są ekologiczne, ale czy także ekonomiczne? Jak kształtuje się zużycie energii na dystansie 100 km w ruchu miejskim, pozamiejskim i na trasie szybkiego ruchu? Szybko to wyliczamy. Sprawdzamy…
Pojazdy elektryczne można ładować prądem zmiennym lub stałym. Każda z tych metod ładowania oferuje specyficzne dla aut elektrycznych gniazda ładowania. W tym artykule dowiesz się jakie.