Standardy wtyczek i gniazd ładowania samochodów elektrycznych prądem przemiennym (AC)

Kabel ładowania samochodu elektrycznego typ 2 IP65 22kW 32A

Ponieważ samochód możemy naładować prądem stałym (DC) lub prądem zmiennym (AC) różne będą wtyczki, które pozwalają nam napełnić baterię naszego samochodu w każdej z tych technologii.

Prąd zmienny to ten, który płynie w naszych domowych gniazdkach. Zanim trafi on do baterii samochodu musi zostać przetworzony na prąd stały. Zmiana prądu zmiennego (AC) na stały (DC) odbywa się w przetwornicach, zwanych także transformatorami, konwerterami mocy, albo zwyczajnie prostownikami lub zasilaczami.

Stacje prądu stałego (DC), które znajdziemy przy niektórych supermarketach i na trasach autostrad to takie właśnie wielkie transformatory. Ich moc to najczęściej od 50 do 100 kilowatów (kW), co pozwala na naładowanie przeciętnego auta elektrycznego w czasie 30-60 minut. Gabaryty, które posiadają są pokaźne, podobnie jak ich waga, która dochodzi do kilkuset kilogramów.

Jakie rodzaje gniazd i wtyczek stosowane są w ładowaniu samochodów elektrycznych prądem zmiennym (AC)?

Najbardziej powszechne i popularne są obecnie w Europie samochody z gniazdami ładowania AC Typu 2. Praktycznie wszystkie nowe, produkowane na starym kontynencie samochody elektryczne wyposażone są w ten typ gniazda ładowania baterii. Oprócz korzyści wynikających z powszechności, standard ten zdecydowanie góruje parametrami technicznymi nad złączem typu 1. Dlaczego? Czynników, które o tym decydują jest kilka:

  • Złącze typu 2 może występować w wariancie jedno lub trójfazowym. Dzięki temu maksymalna moc jakiej dostarczymy w tym standardzie wyniesie 22kW, podczas gdy Typ 1 dostarczy nam nie więcej niż 7,4kW.
  • Standard ładowania prądem stałym CCS oparty jest na konstrukcji i elementach gniazda ładowania typu 2. Dzięki temu w aucie wystarczy jedno gniazdko, do którego podłączymy zarówno ładowarkę AC jak i DC.
  • Ryglowanie wtyczki typu 2 odbywa się za pomocą elektrozaczepów, znajdujących się po stronie gniazda. Dzięki temu ingerencja osób postronnych i uszkodzenie rygla jest trudniejsze w przypadku wtyczki typu 2.
Standardy ładowania samochodów elektrycznych
Znajdująca się po lewej stronie wtyczka typu 2 wymaga głębszego osadzenia w gnieździe, dzięki czemu jest bardziej odporna na wnikanie wilgoci i pyłów. W porównaniu do typu 1 posiada większą liczbę bolców, dzięki czemu umożliwia ładowanie prądem trójfazowym.

Obecnie trwają prace nad aktualizacją standardu złącza typu 1, tak aby mogło ono dostarczać prądu trójfazowego. Nie zmienia to faktu, że standard ten, opracowany i rozwijany w USA pozostanie stosowany za oceanem i raczej nie grozi nam w przyszłości zwrot w podejściu producentów Europejskich do niego.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat gniazd i wtyczek typu 2 oraz 1?

Istotne fakty:

  • Większość punktów ładowania AC w Europie wyposażona jest w gniazdo typu 2,
  • Kable ładowania typu 1 posiadają po jednej stronie wtyczkę typu 1 a po drugiej typu 2. Dzięki temu auto z gniazdem typu 1 podłączymy do stacji z gniazdem typu 2,
  • Kształt wtyczki typu 2 różny jest dla połączenia ze stacją ładowania i różny dla gniazda po stronie samochodu,
  • Wtyczka typu 2 jest zwykle automatycznie ryglowana na czas pracy, aby zapobiec kradzieży kabla, niepowołanemu zakończeniu ładowania,
  • Zwolnienie rygla w gnieździe ładowania trwa niekiedy kilka sekund więc nie warto nerwowo, siłować się z kablem po zakończeniu ładowania,
  • Standard typu 2 pozwala na ładowanie zarówno prądem jednofazowym jak i trójfazowym,
  • Złącze typu 2 posiada 7 styków/bolców, z których w zależności o liczby faz prądu, 3 lub 5 służą do ładowania, podczas gdy dwa do komunikacji pomiędzy stacją a samochodem elektrycznym lub hybrydą plug-in. Bolce, zwane również pinami oznaczone są symbolami PP, CP (sygnałowe) i PE, N, L1, L2 i L3 (zasilające).
Widoczna na zdjęciu wtyczka typu 2 występuje w dwóch wariantach. Znajdujący się po lewej stronie służy do podłączenia do stacji ładowania, podczas gdy drugi umieścimy w gnieździe ładowania samochodu.

Jakie modele samochodów wyposażone są w gniazda typu 1?

Standard SAE J1772 czyli gniazda/wtyczki typu 1 wywodzi się z Ameryki Północnej. Dlatego najczęściej znajdziemy go w samochodach elektrycznych, pochodzących z tamtej części świata. Występuje jednak także w niektórych autach azjatyckich i nawet Europejskich. Najpopularniejszymi modelami aut z wtyczką typu 1 są:

  • Chevrolet Volt,
  • Fiat 500e
  • Ford Focus Electric, C-Max Energi,
  • Mitsubishi Outlander PHEV, 
  • Nissan Leaf -2017, NV200 SE Van,
  • Toyota Prius,
  • Opel Ampera

W jakich autach znajdziesz gniazdka typu 2?

Ładowanie w standardzie IEC 62196 czyli poprzez gniazdo typu 2 jest domeną aut europejskich. Dzięki swoim możliwościom coraz częściej spotykamy go w autach produkowanych w innych częściach świata. Lista modeli w tym standardzie jest ogromna i nie zamyka się na poniższych samochodach elektrycznych:

  • Audi A3 e-tron, Q7 e-tron
  • BMW 225e, 328e, 330e, 40e
  • BMW i3, i8,
  • Mercedes B Class Electric, C350e PHEV, GLE 500e, S500 PHEV, SLS EV
  • Mercedes Vito E-Cell
  • Nissan Leaf 2018-
  • Opel Corsa-e
  • Porsche Cayenne S E-HYBRID, Panamera S PHEV
  • Renault Zoe
  • Smart Electric Drive
  • Skoda CITIGO-e
  • Tesla Model 3, Model S, Model X
  • Volvo Volvo V60 PHEV, XC90 PHEV
  • VW ID 3, e-Golf, VW e-up!

Rozliczenia z użytkownikami publicznych stacji ładowania samochodów

Pobieranie opłat za ładowanie samochodów elektrycznych

Dowiedz się na temat procesu pobierania opłat za ładowanie w stacjach ładowania samochodów elektrycznych oraz istotnych w tym kwestiach technicznych
Ładowarka naścienna Enelion Wallbox

Jak naładować samochód elektryczny?

Samochód elektryczny naładować można na kilka różnych sposobów. Uzupełnienie energii w bateriach możliwe jest: ze zwykłego lub siłowego gniazdka naściennego przy pomocy ładowarki przenośnej AC, z naściennej lub wolno stojącej…
Dopłaty do pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania

Dopłaty do samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania dla firm

Jak uzyskać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego? Kto może ubiegać się o taką dopłatę i na jaki pojazd? Odpowiedzi na wszystkie te pytania poznasz w tym artykule.
Poznaj standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym

Standardy wtyczek i gniazd ładowania prądem stałym (DC)

W samochodach elektrycznych stosowane są rozmaite gniazda. Niektóre umożliwiają ładowanie prądem przemiennym, inne stałym, a niektóre jednym i drugim. Poniższy artykuł wyjaśnia, jakie rozróżniamy złącza do ładowania prądem stałym (DC).
Stacja ładowania pojazdów

Jak wybrać ładowarkę dla miejsc publicznych: hoteli, parkingów, biur?

Dowiedz się jakie cechy powinna mieć publiczna ładowarka samochodów elektrycznych i sprawdź jak wybrać tę najlepszą, która spełni oczekiwania użytkowników!
Naścienna publiczna lub domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych Enelion Stilo

Jak wybrać domową lub przenośną ładowarkę samochodu/hybrydy plug in

Jakie czynniki wziąć pod uwagę przy wyborze domowej stacji ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydy plug in?
Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych

Dopłaty do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych

Jak uzyskać dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego? Kto może ubiegać się o taką dopłatę i na jaki pojazd? Odpowiedzi na wszystkie te pytania poznasz w tym artykule.
Ładowanie samochodu elektrycznego kablem typu 2

Moc stacji, a czas ładowania samochodu elektrycznego

Czas ładowania pojazdu zależy głównie od tego czy energii dostarczamy ze stacji AC czy DC. Skąd to rozróżnienie? Otóż, w dużym skrócie prąd stały (DC) nie wymaga przetworzenia zanim trafi…